Bates Hotel Huis

Review: Bates Motel (Serie)

Bates Motel is één van de vele series die ik op mijn lijstje had staan om te kijken. Het sprak me altijd al aan, maar ik had altijd wat anders om naar te kijken of had er de tijd niet voor. Tot ik op een dag echt niks anders kon vinden om te kijken en ik deze voorbij zag komen op Netflix.

Bates Motel

Bates Motel

De serie Bates Motel is een prequel van de welbekende film van Alfred Hitchcock, Pyscho. Wat de serie vooral laat zien is de relatie die Norman Bates had met zijn moeder. Het huis en het hotel zijn precies zoals in de film Pyscho, dus je zult hier veel van herkennen als je bekend bent met de film. Hier heeft de serie goed aan gedaan om het beeld, wat wij al hebben van het verhaal, zoveel mogelijk gelijk te houden.

The Bates Family

The Bates Family

Ondanks dat dit een prequel is, speelt de film zich af in de tegenwoordige tijd. Je hebt namelijk computers en smartphones in de serie, hierdoor wordt het anders om naar te kijken. Ik had gedacht dat het in dezelfde tijd af zou spelen als de film. Toch houdt de serie wel de sfeer bij het hotel en het huis ouderwets en worden er binnen het verhaal toch wel een paar aanpassingen gemaakt die wel leuk zijn om naar te kijken. Omdat dit in de periode afspeelt toen Norman nog een tiener was, komen er ook veel tiener zaken in de serie voor, zoals: meisjes, school en andere tiener problemen. Daardoor heeft de serie soms een luchtige afwisseling, voor mij soms iets te luchtig. Het lijkt soms alsof ik een MTV serie ben aan het kijken, maar dat switcht dan wel snel weer om naar het serieuze gedeelte en het thriller/horror element van de serie. Het stoort me niet zo erg dat ik de serie niet meer wil kijken.

Norman & Norma

Norman & Norma

Norman Bates wordt gespeeld door Freddie Highmore. Ik had zelf geen betere acteur kunnen aanwijzen die deze rol kon spelen. Hij heeft echt het “jongen van de buren” uiterlijk, maar kan zo omslaan naar serie moordenaar. De moeder in het verhaal wordt gespeeld door Vera Farmiga, die de laatste tijd vaker te zien is in het horror gerne (denk aan the Conjuring). Beide zijn perfect gecast voor de rollen en laten zien wat voor relatie Norman had met zijn moeder. Je voelt echt de liefde die Norman en zijn moeder voor elkaar hadden. Ik zal verder niet veel meer over het verhaal vertellen, alleen dat er veel nieuwe en andere problemen in de serie voorkomen dan wij uit de originele Pyscho hadden kunnen bedenken.

Bates Motel Cast

Bates Motel Cast

Kortom: een aanrader. Hou je van thriller met wat luchtige momenten? Dan is dit een serie voor jou. Het is geen extreme horror, dus voor de mensen die niet van horror houden, kunnen deze gewoon kijken. En natuurlijk de mensen die bekend zijn met de film Psycho is het zeker niet verkeerd om deze serie een kans te geven.

Bates Motel Norman and Norma

Bates Motel Norman and Norma

Heb jij al iets gezien van Bates Motel?